top of page
Zoeken

Voedingssupplementen: Lees eerst deze blog alvorens je een voedingssupplement aankoopt!

Laat me beginnen met zeggen dat het steeds goed is om iemand met kennis onder de arm te nemen alvorens in het wilde weg supplementen te beginnen slikken. Buiten vitamine D in de winter is geen algemeen advies wat voedingssupplementen betreft.


Waarom ikzelf graag dit onderwerp aansnijd? Velen slikken supplementen zonder echt te weten wat te slikken, vaak wordt de gezegde 'baat het niet, schaad het niet' gebruikt. Deze vlieger gaat echter niet op, er zijn wel degelijk onder andere bepaalde vormen van mineralen of hulpstoffen die je lichaam extra kunnen belasten, wat absoluut het doel niet is. Lees gerust verder en bij vragen hoor ik het graag.


voedingssupplement

Zoals het jouw wellicht ook al opgevallen is, kan je voedingssupplementen op heel wat verschillende plekken verkrijgen, zoals supermarkten, natuurwinkels, online en bij apothekers. Doordat ze vaak hetzelfde beloven is het verleidelijk om te kiezen voor de meest voordelige optie of degene met de meest opvallende verpakking. Wat onderscheidt ze eigenlijk?


Ik geef je graag meer inzicht in de kwaliteit, samenstelling en dosering van voedingssupplementen, zodat jij een weloverwogen keuzes kan maken en niet het eerste "het beste" kiest.


1. Kijk uit naar de notificatiecode van het voedingssupplement


Een eerste aandachtspunt om te zien als het een kwalitatief supplement betreft, is de aanwezigheid van een notificatiecode. Deze code begint met NUT of PL of AS ofwel een combinatie. Dit wijst op de aanwezigheid van respectievelijk nutriënten, planten of andere stoffen. De notificatiecode bewijst dat dit product aan de strengste Belgische kwaliteitsnormen voldoet en conform is met de levensmiddelenwetgeving. Alvorens op de markt te verschijnen werden hier ook controles op uitgevoerd. Kortom, deze code garandeert de kwaliteit en de veiligheid. Is deze code niet aanwezig op de verpakking? Dan mag je ervan uitgaan dat er geen richtlijnen gevolgd werden waardoor je geen garantie hebt op goede kwaliteit, noch op veiligheid.


Weetje: België heeft 1 van de strengste normen wanneer we het vergelijken met andere Europese landen.


2. Let op de juiste vormen van ingrediënten in het voedingssupplement


Zonder voorkennis kan je dit niet weten, vandaar deze blog.


Alvorens hierop in te gaan, is het nodig dat je weet dat de opneembaarheid van een supplement van verschillende zaken afhangt:

  • De werking van jouw spijsverteringsstelsel: kom hiervoor langs.

  • De opneembaarheid van het supplement zelf: meer informatie vind je hieronder.


Het menselijk lichaam kan organisch gebonden mineralen en spoorelementen beter herkennen, verwerken en dus ook benutten. Organisch gebonden mineralen herken je onder andere aan de termen -gluconaat, -bisglycinaat en -citraat. Anorganische verbindingen kunnen niet benut worden door het lichaam en laat je beter links laat liggen. Deze kan je herkennen aan onder andere de termen -oxide, -fosfaat of -sulfaat.


Staat de verbinding van het mineraal niet vermeld op de verpakking? Dan mag je ervan uitgaan dat het een anorganische vorm betreft.


Goed opneembare magnesiumvormen herken je zo in de ingrediëntenlijst van een voedingssupplement:

  • magnesiumcitraat

  • magnesiumglycinaat

  • magnesiumbisglycinaat

  • magnesiumglycerofosfaat

  • magnesiumgluconaat

  • magnesiumtauraat

  • magnesiumorotaat


Wat het verschil dan is tussen actieve en inactieve ingrediënten? Inactieve voedingsstoffen dienen eerst omgezet te worden in hun actieve vorm alvorens een opname kan plaatsvinden. Het kost ons lichaam niet enkel veel moeite, ook is er geen garantie dat deze activering zal plaatsvinden, waardoor zelfs een ongewenste ophoping mogelijk is. Om dit obstakel te vermijden, kies je beter voor de actieve vorm, de vorm die je lichaam onmiddellijk kan gebruiken. Aangezien de productiekosten van actieve vormen hoger zijn, zal je voor deze supplementen wat meer betalen. Ze zijn gegarandeerd de investering waard. Zo zorgen ze voor een optimale opneembaarheid en voor een beter resultaat. Want geef toe, het is toch niet de bedoeling om een supplement in te nemen zonder dat het enige functie kan uitoefenen?


 Aangezien de productiekosten van actieve vormen hoger zijn, zal je voor deze supplementen wat meer betalen. Ze zijn gegarandeerd de investering waard.

Kies voor actieve B-vitamines volgende vormen, deze vind je in de ingrediëntenlijst van het voedingssupplement:

  • Vitamine B2 -> riboflavine-5-fosfaat

  • Vitamine B6 -> pyridoxaal-5-fosfaat

  • Vitamine B9 of B11 = foliumzuur -> 5-methyltetrahydrofolaat

  • Vitamine B12 -> methylcobalamine


Indien het niet gespecificeerd staat dan kan je er vanuit gaan dat het deze vorm niet betreft en leg je het product beter niet in je winkelmandje.


3. Kies voor de juiste dosering


Hierbij verwacht je wellicht hoe meer, hoe liever. Maar wist je dat er zoiets bestaat als de meest gunstige concentratie aan nutriënten om belangrijke processen in het lichaam optimaal te ondersteunen? Een metafoor hiervoor is dat je bij een ijzertekort ook geen 10 biefstukken achtereen zal verorberen. Je lichaam zal niet weten wat te doen hiermee, denk maar aan het feit dat er onder andere niet voldoende receptoren aanwezig zijn in je lichaam om deze voedingsstoffen naar binnen te halen waardoor je het overgrote deel er gewoon terug uitlaat via de ontlasting. Er is een bovengrens aan opneembaarheid, alles daarboven is te veel en wordt gewoonweg niet opgenomen door het lichaam. De bepaling van deze meest gunstige concentratie is gebaseerd op strikt wetenschappelijk evidentie. Daarnaast zal door de uitstekende opneembaarheid van organische verbindingen onder de actieve vorm een relatief lagere dosis volstaan.


Wist je dat er zoiets bestaat als de meest gunstige concentratie aan nutriënten om belangrijke processen in het lichaam optimaal te ondersteunen?

4. Kies voor synergie van specifiek gekozen inhoudsstoffen


We hebben het al over een optimale opneembaarheid gehad, maar hoe zit het dan met een optimale werkzaamheid? Hierbij kan de synergetische werking van belang zijn. Dit hangt natuurlijk af van de reden waarom je een supplement slikt. Synergie komt erop neer dat 1 plus 1 gelijk is aan 3. Het vinden van deze synergetische verbanden vergt heel wat voorafgaand wetenschappelijk onderzoek. Zo zal bijvoorbeeld zink in het lichaam pas voldoende werking kunnen uitvoeren wanneer het gecombineerd wordt met de cofactoren. Dit laatste zijn stoffen die de opneembaarheid en de werking van voedingsstoffen, hier het zink, ondersteunen. Deze synergetische combinaties kunnen de sleutel zijn tot een doeltreffend supplement.


Mijn favoriete voedingssupplementen bedrijven:


Nutriphyt: dit bedrijf kan je vergelijken met mijn eerste lief, dit was mijn eerste werk en onder de vleugels van Gabriël Devriendt zaliger heb ik ontzettend veel mogen bijleren. Hiervoor ben ik hem eeuwig dankbaar en zal Nutriphyt altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben. Ook van Nutriphyt kan je bij mij supplementen verkrijgen. Met de volgende code kan je 15% korting krijgen op de producten van Nutriphyt en deze van Bioamoles: https://www.bioamoles.be/nl/?coupon=BIO-DGQTB

of voeg de volgende code zelf toe aan je winkelmandje om te korting te verkrijgen: BIO-DGQTB


Energetica Natura: Met de volgende code heb je automatisch 10% korting in je winkelmandje en zo op de producten van Natural Energy: https://www.energeticanatura.com/k/X0077574

of voeg de volgende code zelf toe aan je winkelmandje om te korting te verkrijgen: X0077574


Bonusan: hierbij kan je klant worden via mijzelf (stuur dan even je e-mailadres) en krijg je op die manier 10% korting.


Quercus: ook dit toffe team mocht ik een tijdje versterken. Neem gerust al een kijkje. Later vul ik dit aan.


Beyuna: een Nederlands bedrijf dat ik nog niet zo lang heb mogen leren kennen met ontzettend fijne mensen en erg pure producten. Voorlopig kan ik hier nog geen korting geven.


Deze bedrijven voeren zelf al een kwaliteitscontrole voor jou uit, dus hoef jij dit niet meer te doen, handigggg.


Ik heb bij elk bedrijf mijn favorieten. Bij sommige producten vind je (voorlopig) wel nog hulpstoffen die je liever niet in je product hebt zitten.


Voila hopelijk vond je deze interessant, ik vond het alleszins mijn plicht om deze kennis even met je te delen.


Tot snel,


en stuur mij gerust jouw supplement eens door als je wil dat ik eens check voor jou.


Your health is my concern.


Justine




119 weergaven0 opmerkingen
bottom of page