top of page
Zoeken

10 tips om kinderen intuïtief te laten eten

Deze blog schrijf ik speciaal voor alle moeders, vaders, voogden, grootouders, vrienden etc die soms met de handen in het haar zitten wanneer ze aan tafel schuiven met de allerkleinsten. De bezorgdheid borrelt op "Eten ze wel voldoende?". Soms krijg ik wel eens deze vraag in de praktijk. En alhoewel ik geen kinderdiëtiste ben (voorlopig, je weet nooit wat de toekomst brengt), geef ik je graag al deze tien tips mee om kinderen intuïtief te laten eten.



Ook vermeld ik hier graag even bij dat ik me bewust ben dat het niet steeds even evident is en als je hiermee echt struggled, dan kan het beter zijn om een diëtiste te bezoeken die hierin gespecialiseerd is. Ik zou wel aanraden dat dit een diëtiste is die zowel gespecialiseerd is in kindervoeding én intuïtief eten om zo te verhinderen dat er een andere aanpak gehanteerd wordt die mogelijks kan leiden tot verstoord eetgedrag. Hier is de ooievaar nog niet gepasseerd, maar ik kan al niet wachten om deze tips zelf toe te passen bij onze toekomstige oogappel.


1) Jij kiest wat er op tafel komt


Jij kiest wat er op tafel komt. Zorg natuurlijk wel dat er iets tussen zit dat jouw kind lust. Vertrouw op jouw kind dat het naar zijn of haar verzadigingssignaal zal luisteren.

Het kan helpen om jouw kind te betrekken in zowel de aankoop als het klaarmaken van het eten. Deze betrokkenheid maakt de maaltijd met de verschillende componenten wat aantrekkelijker.

Verstop geen voedingsmiddelen in het eten, zo zou het kunnen voorkomen dat je kind jouw niet meer vertrouwt en bang is om nieuwe dingen uit te proberen. Maak voeding aantrekkelijk door bijvoorbeeld vormpjes te gebruiken of door samen smoothies te maken.



2) Jouw kind beslist hoeveel het eet


Zoals aangegeven is het dus belangrijk dat er voor het eten iets tussenzit waarvan jij weet dat jouw kind het lust. Wat de portie betreft, laat je best jouw kind -indien mogelijk - zelf opscheppen wat het wenst te eten. Indien je het eten zelf opschept, begin dan liefst met een kleinere portie. Een goed gevuld bord kan namelijk overweldigen.


De eetlust van je kind kan erg schommelen, maak je hier geen zorgen over. Bekijk dit niet per maaltijd maar per week. Een goeie maat hierbij is het groeien van je kind. Indien dit eerder stagneert, is het belangrijk om hierover jouw arts te raadplegen.


Je kind forceren om zijn of haar bord leeg te eten (a la "de kindjes in Afrika.."), brengt je kind verder en verder weg van zijn of haar eigen lichaamssignalen. Dan denkt je kind het volgende: "Ik voel me voldaan, maar blijkbaar kan dat nog niet, want mijn bord is nog niet leeg." Gebruik dus dat zinnetje van de kindjes in Afrika liever niet meer met andere woorden schrappen uit je woordenboek. Voorlopig samengevat: jij bepaalt wat er op tafel komt, en je kind bepaalt zelf de portie.



3) Focus overdag


Het kan zijn dat jouw kind moe en afgepeigerd is 's avonds waardoor dit ook zijn of haar eetlust beïnvloedt. Hierdoor zal je kind minder eten, op dat moment is eten een opgave en vermoeiend. Belangrijk dus om overdag voldoende aan te bieden qua portie alsook voldoende variatie.



4) Betrek je kind


Je kind houdt van autonomie/zelfstandigheid, betrek dus je kind in het aankopen van voeding, het klaarmaken van voeding en het opscheppen van voeding. Dit brengt hen nauwer in contact met voedsel, wat dan weer een positief effect heeft op hun zelfvertrouwen. Je kan ze ook betrekken bij het opstellen van de weekmenu.



5) Geef het goede voorbeeld


Volg zelf geen dieetregels en voedingsregels. Ten eerste voor jezelf liever niet, zij brengen je NIET dichter bij jezelf, net het omgekeerde. Ten tweede zullen jouw kinderen dit ook merken en is er meer kan dat ze dit zelf ook overnemen, je leert hen hierbij verstoord eetgedrag aan en brengt ze ook verder van zichzelf weg.



6) Voeding dient niet om mee te belonen of te straffen


Voeding dient niet om te belonen of te straffen, hierdoor ga het voeding emotioneel beladen. Wanneer je met eten beloont, bijvoorbeeld: eerst bordje leeg en dan een dessertje, dan ga je dat bestempelen als iets heel aantrekkelijks. Hierdoor wordt ook de hoofdmaaltijd minder aantrekkelijk, je moet er als het ware doorheen om tot de beloning te komen. Door het dessert te geven samen met de maaltijd, gaan ze zich minder overeten (telt ook voor jou hé). In het begin zullen ze inderdaad meer onmiddellijk grijpen naar het dessert, indien dit later meer neutraal wordt, dan zal je merken dat ze het neutraal zullen bekijken en soms zelfs het dessert zullen laten staan.


"Restricties rond eten zorgen er net voor dat er meer gegeten wordt van die voedingsmiddelen."

Ook het omgekeerde is waar, wanneer je kinderen verplicht om voedzame ( "gezonde") voeding te eten, zullen ze dit net nog meer weigeren. Dus ook beter je kind niet verplichten om iets op te eten, je zal hiermee het omgekeerde bereiken.



7) Nieuwe voedingsmiddelen aanbrengen


Als we dat moeten vergelijken dan kunnen we dit best vergelijken met het eten van insecten in Azië. Voor heel wat volwassenen is dat een brug te ver. Wij, in de Westerse wereld, kennen dat niet, terwijl het in sommige landen in Azië een normaliteit is. Zo eng om een insect te eten, zo eng is het uitproberen van een nieuw voedingsmiddelen voor kleine kinderen.

Algemeen zegt men dat een kind 15 keer in contact moet komen met een bepaald nieuw voedingsmiddel alvorens het te willen proberen. Begin met nieuwe voedingsmiddelen te tonen, zonder er een grote show van te maken. Laat ze ze nadien aanraken. Laat je kinderen helpen bij het aankopen en klaarmaken van het nieuwe voedingsmiddel.

Bied ook maximaal 1 ongekend voedingsmiddel per eetmoment op. Eet er zelf van, zonder iets te zeggen. Aanraken is al een grote stap, gewoon in de mond nemen zonder op te eten. Het is verleidelijk om hier heel erg enthousiast over te doen, maar hou je wat in. Probeer niets positief of negatief te bekrachtigen.

Hoe meer druk een kind voelt, dan is er meer kans dat hij of zij rebelleert.

Snoepen hoef je niet persé aan te leren, onbekend is onbemind telt hierbij.



8) Educeer


Je kan hierbij al een voeding benoemen als genotsvoeding en voedzame voeding. Benoem dus geen voeding als gezond en ongezond, beiden hebben een plaats in een evenwichtig eetpatroon. Je kan hierbij neutrale informatie geven. Een appel bevat vitamientjes goed voor je darmen zodat je vlot naar het toilet kan gaan, het bevat ook vitaminen en mineralen zodat je gezond ouder kan worden en minder ziek. Een koek bevat dan snelle suiker die snel energie geeft en gaan we eerder eten om te genieten en niet om ons lichaam te voeden.



9) Geniet


Maak van ieder eetmoment iets leuks! Stress aan tafel, ruzies zijn niet bevorderlijk voor de eetlust van je kind.



10) Ga mee op het ritme van de honger van je kind


Komt je kind van school en heeft het reuzenhonger? Dan is het best om al iets te eten te geven en niet te laten wachten tot het etenstijd is (afhankelijk van de duur natuurlijk). Het komt wel eens voor dat ouders op dat moment de koeken bovenhalen. Bij honger is het echter in eerste plaats goed om voedzaam voedsel te eten. Je kan ervoor kiezen om meerdere voedingsmiddelen samen aan te bieden. Zo kan je kind zelf een keuze maken (weer opnieuw zelfstandigheid en voedselneutraliteit).



Heb je vragen hieromtrent? Contacteer mij gerust en ik help je graag verder!


Liefs,

Justine

bottom of page